Festival de teatru si arta performativa
22-29 iunie, Iasi

Spectacol

REALIA (Bucuresti/ Beirut)
27
Iun
2014

REALIA (Bucuresti/ Beirut)

  • Locatie:MERU
  • Ora:06:00 pm

Directie artistica si performance: Farid Fairuz

Text, scenografie si costume: Farid Fairuz

Muzica: Dhafer Youssef, Brent Lewis, Karpov not Kasparov, P. I. Ceaikovski, Margareta Paslaru

Durata: 1h

Suport tehnic: Mircea Ghinea

Productie: Solitude Project & Caminul Cultural

Proiect finantat de Administratia Fondului Cultural National

Spectacolul a avut premiera la subRahova  si a fost prezentat ulterior in cadrul Festivalului Temps D’ Images, Cluj Napoca, la Dance House, Limassol, Cipru, Centrul National al Dansului, Bucuresti, la Alfred Ve Dvoře in FestivalulRomanian Pulse, Praga, si in cadrul Festivalului Antistatic, Sofia, urmand sa fie prezentat in toamna acestui an la HAU Berlin.

 

In 2010 artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturala cu un proiect de fictionalizare a propriei biografii devenind Farid Fairuz si lansand in spatiul public o serie de intrebari si reflectii cu privire la productia culturala, capitalism, sexualitate si religie. Dupa „Bun ramas (sau despre discretele scapari ale sistemului limbic)” – o feerie extrasenzoriala sub forma unei procesiuni trash-disco in care autorul “descanta cultura romana”, Farid Fairuz a revenit pe scena cu “Realia (Bucuresti-Beirut)“, un performance a carui dramaturgie amesteca planuri temporale, evenimente reale si fictive din viata unui personaj care traieste simultan o dubla identitate. Farid Fairuz isi forteaza limitele propriei memorii si limita fragila dintre discursuri reale si imaginare facand imposibila distinctia dintre posibil, virtual si real: “Acum 4 ani a trebuit sa-mi inventez un personaj ca sa mai pot exista. Acum sunt Farid Fairuz si va spun doua lucruri: imperiul Otoman n-a disparut, o parte a ramas cu siguranta in mine; totul in viata este legat de durere si placere, altfel nu-mi explic nimic din toate acestea…”.

 

Pana sa se reinventeze in Farid Fairuz si sa-si asume o biografie fictionala pentru a interactiona din alta perspectiva cu spatiul public, artistul Mihai Mihalcea a fost unul dintre cei mai activi din domeniul coregrafiei contemporane din Romania de dupa 1989. A avut un rol esential in multe dintre initiativele care au condus la recunoasterea internationala a dansului contemporan romanesc si la infiintarea unor structuri si institutii devenite repere ale acestui domeniu. Intre 2006-2013 a fost director al Centrului National al Dansului din Bucuresti.

A fost artist in rezidenta la Tanzquartier Wien, Centrul National al Dansului Paris, Hebbel Theatre Berlin, Centre Chorégraphique National de Franche-Comte a Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin – Centre dramatique regional, Colmar.

A dansat si a creat spectacole si lucrari coregrafice prezentate in: Franta, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elvetia si Slovenia. In 2013 a fost bursier al Academiei de Arte din Berlin, iar pentru toamna anului 2014 este co-curator al unui festival de dans si performance organizat de Hebbel am Uffer (HAU) Berlin.

 

Despre Farid Fairuz

Din 2010 a decis sa-si fictionalizeze biografia si sa-si semneze toate lucrarile sub pseudonimul Farid Fairuz, personaj caruia i-a inventat o intreaga identitate. Din biografia pe care Mihalcea i-a schitat-o lui Farid Fairuz, acesta se contureaza ca un personaj de criza, la granitele fluide dintre exotism asumat, stire globalista post 9-11, samanism urban reinventat, satira sociala si credinte ancestrale niciodata complet disparute, toate acestea fiind dublate adesea de frivolitati asumate. Imprevizibil si incomod, adesea tulburator, Farid Fairuz da uneori reprezentatii in fata camerei de luat vederi, cu tonul amenintator al lui Bin Laden si cu ingrijorarea apocaliptica a Wikileaks, pe care apoi le transmite online. Farid e o aparitie nelinistitoare, personajul a carui prezenta anunta disfunctionalitatile profunde din societate. Farid Fairuz locuieste artistic in universul unei culturi populare care se cere abordata si atacata cu propriile arme, impinsa la extrem, lasata fara aparenta de respectabilitate si intoarsa pe dos ca singura forma posibila de critica sociala.

Realia e spectacolul unei identitati scindate care incearca sa functioneze simbiotic, dar esueaza. E scenariul unei atomizari personale. E strategia haotica a unei batalii identitare dusa de o personalitate multipla.” – Oana Stoica

„Realia este spectacolul descretirii metamorfozelor unui artist care-si relocheaza memoria. E un performance testimonial. Un corp care se invarteste ca un titirez sau care se lungeste pe jos epuizat de el insusi, Mihalcea-Fairuz  creeaza un slalom printre povesti personale din trecut si experiente prezente. Este un spectacol-topitorie, in care ceara amintirilor se scurge in straturi de povesti adevarate si inventate. Ce este insa adevarat-adevarat intr-un spectacol in care a povesti devine un act de permanenta auto-fictionalizare?” – Mihaela Michailov